Artistiek leider Maarten van Veen: "De tijd dat we een podium opstapten, bogen en direct begonnen te spelen, ligt ver achter ons. Altijd is er interactie: licht, video, computers, een livestream, of gewoon een microfoon om een praatje te maken met het publiek en de musici."

 

Van Veen heeft de artistieke lijn van het ensemble opnieuw een gezicht en richting gegeven. Daarbij presenteert hij de concerten met informatie rondom de muziek. Aan het fundament liggen de belangrijkste – deels ongehoorde – composities van 1900 tot aan de muziek van vandaag. Daarbij spelen de componisten van de Rotterdamse School een belangrijke rol. Van Veen: "Als je goed kijkt, zie je dat delen hiervan al interdisciplinair en divers zijn. Tegelijkertijd valt er ook buiten de canon veel cultureel erfgoed te ontdekken dat ons naar nieuwe muziek leidt. Het DoelenEnsemble put daaruit en brengt graag het onderbelichte naar voren. We omschrijven ons speelveld daarom liever met de term 'nieuwe muziek' dan als 'hedendaagse muziek'.

 

Kunst is onmisbaar; het maakt ons leven rijker. Een optreden dat ontroert, zal je nooit vergeten. Een uitvoering die je uitdaagt, levert nieuwe inzichten op. Een compositie waarin je je herkent, voelt als thuiskomen. Al deze ervaringen komen voort uit verbeelding, die ontstaat op een podium. Dat podium kan bestaand zijn, maar we zijn ook altijd nieuwsgierig naar plekken die we kunnen omtoveren tot een nieuw podium."

 

"De drang naar innovatie zit in ons DNA. Het DoelenEnsemble is structureel op zoek naar onderscheidende manieren om een zo breed mogelijk publiek te prikkelen met nieuwe muziek. We realiseren ons dat een groot deel van de bevolking niet vanzelf in aanraking komt met de stukken die we spelen: ze zijn niet te vinden in hitlijsten en krijgen doorgaans weinig tot geen aandacht in het reguliere onderwijs en de media. Daarom weten we dat het weinig zin heeft om af te wachten tot een nieuw publiek ons vindt. Daarom duiken we zelf de stad in om kennis te maken met nieuwe doelgroepen en muziekscenes.

Er valt nog zoveel muziek te maken. Vanuit die gedachte zetten we komende periode extra in op bijzondere samenwerkingen. Het DoelenEnsemble ziet voor zichzelf een voortrekkersrol weggelegd in het vormgeven en verstevigen van een bruisende muziekscene waarin experimentele en verrassende nieuwe muziek de kern vormt. Met gezelschappen vanuit verschillende scenes en muziektradities slaan we de handen ineen om iets heel nieuws te creëren. Dit is volgens ons een essentiële aanvulling op het muzieklandschap in Rotterdam, een stad die immers bekend staat als de proeftuin van Nederland.  

 

Het DoelenEnsemble is in dertig jaar uitgegroeid tot een toonaangevende speler op het gebied van hedendaagse klassieke muziek, zowel in Rotterdam als daarbuiten. Het DoelenEnsemble treedt naar buiten door het uitvoeren van jaarlijks meer dan 20 producties.

 

 

We geloven in spannende programma's, die het publiek telkens weer prikkelen en de inhoud van de muziek verrijken of op een verrassende manier belichten. Met vernieuwende concertvormen ontdoen we de klassieke muziek van haar conventies en doorbreken we de muur tussen het podium en het publiek. Verrassen, vernieuwen en verbinden staan centraal in de missie van het DoelenEnsemble. We dagen het publiek uit met bijzondere stukkeuzes. Een goede uitvoering spreekt voor zich, maar is nooit het einddoel."

 

Hieronder voormalig directeur van de Doelen Gabriël Oostvogel, en voormalig programmeur Neil Wallace over het ensemble: